KM Brief:
Bloom's Taxonomy-Learning in Action :
Ref: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Blooms_rose.svg/2000px-Blooms_rose.svg.png
Data comprise facts, observations, or perceptions (which may or may not be correct).
By itself, data represent raw numbers or assertions and may therefore be devoid
of context, meaning, or intent. Let us consider three examples of what is considered
to be data.
Information is a subset of data, only including those data that possess context,
relevance, and purpose. Information typically involves the manipulation of raw data to
obtain a more meaningful indication of trends or patterns in the data.
A more simplistic view considers knowledge as being at the highest level in a
hierarchy with information at the middle level and data at the lowest level. According
to this view, knowledge refers to information that enables action and decisions or
information with direction. Hence, knowledge is intrinsically similar to information
and data, although it is the richest and deepest of the three, and is consequently also
the most valuable. Based on this view, data refer to bare facts void of context, for
example a telephone number. Information is data in context, for example a phone
book. Knowledge is information that facilitates action, for example, individuals who
are the domain experts within an organization. An example of knowledge includes
recognizing that a phone number belongs to a good client who needs to be called
once per week to get his orders.
Knowledge has been distinguished from data and information in two different
ways.A more simplistic view considers knowledge as being at the highest level in a
hierarchy with information at the middle level and data at the lowest level. According
to this view, knowledge refers to information that enables action and decisions or
information with direction. Hence, knowledge is intrinsically similar to information
and data, although it is the richest and deepest of the three, and is consequently also
the most valuable. Based on this view, data refer to bare facts void of context, for
example a telephone number. Information is data in context, for example a phone
book. Knowledge is information that facilitates action, for example, individuals who
are the domain experts within an organization. An example of knowledge includes
recognizing that a phone number belongs to a good client who needs to be called
once per week to get his orders.
การจัดการความรู้ (Knowledge Management : KM) ในที่นี้หมายถึงอะไร
การจัดการความรู้ของคณะมนุษย์เราก็ คือ การรวบรวมองค์ความรู้ที่มีอยู่ในหน่วยงานหรือองค์กรของคณะเรา ซึ่งกระจัดกระจายอยู่ในตัวบุคคลากรทุกคน หรือปรากฏเป็นเอกสาร เนื้อหาสาระต่างๆ มาพัฒนาหรือจัดเก็บ สื่อ แสดง ให้เข้าใช้เข้าถึงและค้นคืนได้อย่างเป็นระบบ เพื่อให้ทุกคนในองค์กรเราสามารถเข้าถึงความรู้ และพัฒนาตนเองให้เป็นผู้รู้ รวมทั้งปฏิบัติงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ อันจะส่งผลให้องค์กรมีความสามารถทั้งในเชิงการคงอยู่ ในเชิงแข่งขันได้อย่างสูงสุด โดยที่ความรู้นั้นมีอยู่ 2 ประเภท อันได้แก่
1. ความรู้ที่ฝังอยู่ในคน (Tacit Knowledge) เป็นความรู้ที่ได้จากทักษะ ประสบการณ์ พรสวรรค์หรือสัญชาติญาณของแต่ละบุคคลในการทำความเข้าใจในสิ่งต่าง ๆ เป็นความรู้ที่ไม่สามารถถ่ายทอดออกมาเป็นคำพูดหรือลายลักษณ์อักษรได้โดยง่าย เช่น ทักษะในการทำงาน ทักษะฝีมือเชิงช่าง ศิลปะและการแสดง การร่ายรำ งานกวี การรับรู้ทางสุนทรียรส ความคิดสร้างสรรค์ หรือวิธีการคิดเชิงวิเคราะห์ เป็นต้น ซึ่งบางครั้งจึงมักเรียกว่าเป็นความรู้ในเชิงนามธรรมนั่นเอง
2. ความรู้ที่ชัดแจ้ง (Explicit Knowledge) เป็นความรู้ที่สามารถรวบรวม จัดเก็บ สื่อแสดงและถ่ายทอดต่อไปได้ โดยผ่านวิธีการหรือตัวกลางต่างๆ เช่น การบันทึกเป็นลายลักษณ์อักษร การตั้งเป็นแนวคิด ทฤษฎี คู่มือต่างๆ และบางครั้งเรียกว่าเป็นความรู้ที่เป็นรูปธรรม
ซึ่งทั้ง 2 ข้อนี้องค์กรของเรามีอยู่แล้ว แต่ยังถูกกักเก็บไว้ ยังไม่ได้นำออกมาแสดงให้เห็น ถึงเวลาแล้วที่ทุกคนต้องช่วยกันเข็นให้ปรากฏออกมานะครับ
Interest Thai KM Site Links
http://www.clarolinethai.info
http://www.chandraonline.info
http://www.chandrakasem.info
http://cru-font.blogspot.com
http://typefacesdesign.blogspot.com
http://arti3314.blogspot.com
http://animatedesign.blogspot.com
http://packagingdesigncourse.blogspot.com
http://isdc.rsu.ac.th/
http://wb-cu.car.chula.ac.th
http://medinfo.psu.ac.th/KM/KM.htm
http://www.si.mahidol.ac.th/km
http://www.hkm.nu.ac.th
http://www.tkc.go.th
http://www.ecommerce.or.th
http://www.ha.or.th
http://www.ftpi.or.th
http://www.kmi.or.th
http://www.site.in.th/go.php/Reference/Knowledge_Management
No comments:
Post a Comment